Nettavisen

Nettavisen var første gang på nett i 1996 og har aldri vært større enn nå. Som forventet er lesingen på pc noe fallende, men det gjør ingenting så lenge mobilbruken skyter gjennom taket. Utviklingen ser du tydelig i tabellen under: Ser vi pc og mobil under ett, hadde Nettavisen i gjennomsnitt 3 782 000 unike brukere per uke i 2014. I 2015 var dette gjennomsnittstallet økt til 4 309 000 – altså en økning på hele 13,9 prosent. .

Fakta
Ikon
Utgiversted Oslo
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum
Kommer ut Daglig
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
560367
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
515606
Fordeling lesere
Redaksjonelle årsverk 39
Antall lederartikler 206
Antall kommentarer 320
Antall innlegg på nett 1100000
Klagesaker til PFU 10
Fellelser i PFU 1
Egne interne retningslinjer Ja
Kronikker = blogger fra våre faste NA-bloggere på politikk, økonomi, nyheter og sport
Gjestekommentarer = gjestebloggere
Leserinnlegg på nett = antall blogger totalt på blogg.no.
Av disse ca 30 000 blogger fra våre faste Magasin-bloggere (Side2 og Side3).

Mer lest - og mer sitert

Det er mobil som er framtida. Mange tar en siste kikk på mobiltelefonen når de sovner, bruker mobilen som vekkerklokke, og det første de gjør er å sjekke om det har skjedd noe i løpet av natten.

Ferske nyheter og sport

Slagordet Ferske nyheter, friske meninger er i høy grad levende for Nettavisens medarbeidere, og vi har satset mye de siste årene på å heve kvaliteten på nyhetssatsingen. 

For å være så fersk som mulig følger vi døgnet, og har avdelingskontorer både i Bangkok og New York.

På nyheter og sport har vi også som klar målsetting å være viktig for folk flest.  Dette kan være vanskelig å måle, men ett av de mer håndfaste målene på dette er antall siteringer på Norsk Telegrambyrå (NTB):

I 2013 ble Nettavisen sitert 275 ganger av NTB. I 2014 økte antall treff til 366, og i 2015 ble vi sitert hele 511 ganger.

Altså nesten en dobling på to år.

Vi tar dette som et bevis på at Nettavisen graver fram nyheter som oppleves som relevante, og at svært mange egensaker i Nettavisen så blir distribuert videre til andre medier over hele landet og blir en vesentlig del av nyhetsbildet i Norge.

Derfor er vi veldig stolte over at Nettavisen klarer å knive helt i toppen av mobilstatistikken i Norge. Mange uker klarer vi faktisk å være nummer 2, i knivskarp konkurranse med NRK og TV 2 …

Det betyr at når nordmenn på farta skal holde seg oppdatert, så er det Nettavisen (og VG, selvfølgelig) de sjekker først ...

Legg til i min rapport

Friske meninger

Nettavisen er det sterkeste mediet for folkelig meningsbrytning i Norge. Nettavisen eier det største bloggstedet i Norge, blogg.no, og er således «vert» for totalt 970.000 aktive bloggere i Norge.

Hver eneste dag blir noen av disse bloggerne frontet på Nettavisen, og bidrar dermed til å sette en bred, folkelig dagsorden i Norge.

I 2015 var 136 av bloggerne på blogg.no er nærmere tilknyttet Nettavisen som samarbeidsbloggere på nyheter, politikk/samfunn, økonomi og sport. Blant disse finner vi blant andre høyesterettsadvokat John Christian Elden, investor Jan P. Sissener, Akhtar Chaudhry (SV) og Mahmoud Faramand (H).

På samme måte er 79 samarbeidsbloggere tilknyttet Side 2 og Side 3. Flere av disse er blant største superstjernene i bloggverdenen, som Mammatilmichelle, Sophie Elise, Pappahjerte, Casa Kaos, Ida Wulff og Hans-Erik «Hank von Helvete» Dysvik Husby.

I tillegg kommer gjestebloggerne, samt Nettavisens egne bloggere. I en særstilling her står sjefredaktør Gunnar Stavrum, med sin daglige «Nett på sak». For sine mange kommentarer ble han i 2015 kåret til Årets meningsbærer av kollegene i Oslo Redaktørforening.

Og hver dag kommer nye til. I løpet av 2015 ble det registrert 51.000 nye bloggere på blogg.no, i snitt 140 nye hver eneste dag.

 

Legg til i min rapport

Det viktige kommentarfeltet

Mens flere andre medier i Norge stenger eller begrenser kommentarfeltene sine, har Nettavisen gått den motsatte veien.

Med støtte fra Fritt Ord utviklet vi i 2015 vårt eget kommentarsystem, som gjør at vi lettere kan luke ut de verste «nettrollene» og sikre en mer spennende debatt.

Systemet innebærer identifisering med sms, og har visse likheter med bankID. Det gjør at Nettavisen fortsatt kan åpne for anonyme kommentarer, samtidig som moderator vet hvem kommentatoren er. Dette gjør at debatten fortsatt går friskt, men med betydelig mindre sjikane og hets.

Nettavisens motto har vært at du fremdeles skal få mene hva du vil, men du må passe på hvordan du sier det.

For innsatsen med kommentarfeltet i 2015 ble Nettavisens nyhetsredaktør Erik Stephansen i år nominert til Årets nyskaper av Oslo Redaktørforening.

Legg til i min rapport

Norges største magasin for kvinner

  Side2 er Norges største livsstils- og underholdningsmagasin på nett og mobil med fokus på underholdning, helse, livsstil, samliv og mote og skjønnhet.

Side2 har 1.9 millioner lesere i måneden på desktop og 2,4 millioner lesere på mobil.Magasinet ble lansert i januar 2005, og feiret sitt 10-års jubileum i fjor med en stor fest med hele underholdningsbransjen tilstede. Samtidig ga mange års arbeid med profilbygging gode resultater. Og vi gjorde stor suksess med Norges første egne digitale mote- og skjønnhetsmagasin S2.

Side2 har jobbet målrettet med sin Facebook-strategi det siste året, og har fra 1. januar 2015 og frem til i dag doblet antall likes til over 30 000.

Side2 siteres ikke bare i tradisjonelle nettmedier og NTB, men i enda større grad i medier som RadioNorge og P4, men også Underholdningsavdelingen i NRK.

 

Legg til i min rapport

Norges største magasin for menn

Side3 er Norges største magasin for menn, og satser særlig på vitenskap, historie, bil, trening, teknologi, stiltips og sex og samliv ut fra mannens synspunkt.

Magasinet så dagens lys i 2010. Fem år senere har Side3 1,1 millioner lesere på PC og 850.000 lesere på mobil i måneden, lesertall Norges tradisjonelle papirmagasiner bare kan drømme om.

I 2015 satset herremagasinet ytterligere på livsstilstoff for menn gjennom S3 Stiltips, til nytte og inspirasjon for menn som er opptatt av å se bra ut.

Side3 samarbeider med flere tunge innholdsleverandører, som «National Geographic», «Broom», «Vi Menn Bil Top Gear», «Illustrert Vitenskap» og «Historie».

 

Legg til i min rapport

Etikk

Nettavisen tar presseetikk alvorlig, og har et sterkt fokus på Vær Varsom-plakaten.

Tidligere år har Nettavisen blitt klaget inn for Pressens faglige utvalg (PFU) på bakgrunn av content marketing, og fått kjennelser mot oss fordi skillet mellom redaksjonell omtale og reklame har vært for utydelig.

Nettavisen har tatt dette til etterretning, og endret retningslinjer i tråd med PFUs anbefalinger. I 2015 har vi derfor ikke mottatt noen slike klager, og har nå fått ord på oss for å være blant de «flinkeste i klassen» på området.

På andre områder har PFU behandlet tre klagesaker mot Nettavisen i 2015.

I to av dem ble Nettavisen frikjent:

Det første gjaldt daværende styreleder i fotballklubben Skeid, som mente at Nettavisen hadde brutt god presseskikk i en omfattende artikkelserie om klubbens arbeid i aldersbestemte klasser. Les mer her.

Den andre gjaldt en eiendomsmekler som mente Nettavisen brøt god presseskikk i omtalen av hans NAV-støttede bil. Les mer her.

Men i en sak ble Nettavisen kjent skyldig for brudd på god presseskikk:

Dette var en sak fra Bergensavisen, der vi var slurvete med å sjekke detaljer rundt en hendelse mellom en fotballspiller og en trener i Bergen, der også politiet var involvert. 

Selv om saken var klippet fra en annen avis, mente PFU at Nettavisen har et selvstendig ansvar for å sjekke at alt som blir skrevet er riktig. Nettavisen er prinsipielt enig i den vurderingen. Les PFUs konklusjon her.

 

Legg til i min rapport