Hamar Arbeiderblad

Hamar Arbeiderblad skal drive saklig og uavhengig journalistikk, forankret i arbeiderbevegelsens ideer om frihet, demokrati og likeverd. Hamar Arbeiderblad har sitt hovedkontor i Hamar og eies av Hamar Media AS. HA ble første gang gitt ut 30. mars 1925 og kunne feire 90 år i 2015. Det markerte vi med flere redaksjonelle saker og kommentarer om både mennesker, historikk og medieutvikling - samt gratis frokost i gågata til Hamars innbyggere.

Fakta
Samlet opplag - Les mer 21895
Ikon
Utgiversted Hamar
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Carsten Bleness
Kommer ut 6 dager i uka
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
53000
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
17000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
18000
Antall sider produsert 14072
Redaksjonelle årsverk 27
Fordeling stoff/annonser
Antall lederartikler 303
Antall innlegg på nett 3012
Antall leserinnlegg 3012
Klagesaker til PFU 1
Fellelser i PFU 1
Egne interne retningslinjer Ja

Mål og prioriteringer

HA skal beholde og styrke posisjonen som den uunnværlige lokalavisa for de fire kommunene på Hedmarken.

Til tross for nedskjæringer, færre ansatte journalister og strammere rammer i redaksjonen er vår ambisjon å fortsette å gi leserne faste, merkede kommunesider seks dager i uka, laget av dedikerte reportere som kjenner lokalsamfunnet de skriver om.

HA har også et uttalt mål om å nå flere unge lesere. Dette gjøres gjennom bevisste prioriteringer hver dag; vi skal skrive saker som treffer ei målgruppe på under 40 år. Mer om dette under punktet Utvikling.

Et ekstraordinært tiltak rettet spesielt mot unge lesere var HAs Uhørt som vi arrangerte og produserte i 2015, i samarbeid med Hamar kulturhus. En stor musikkvideo-mønstring med lokale band og artister strakk seg fra april til oktober.

Ni band med medlemmer under 25 år meldte seg på med ønske om å lage musikkvideo. HAs fotosjef sto for produksjon; innspilling og klipp på klubbscenen i kulturhuset.

Alle videoene ble lagt ut på h-a.no der publikum fikk stemme på den videoen/låta de likte best. Mønstringen kulminerte i en stor live-konsert i Hamar kulturhus, der de tre bandene med flest stemmer fikk varme opp for selveste Turboneger. Bandet som fikk aller flest stemmer fikk i tillegg et stipend på 5000 kroner og spille under Ungdoms-OL på Lillehammer. Tusenvis av stemmer kom inn i konkurransen og HA var definitivt i ungdommenes bevissthet denne høsten. 

En annen viktig prioritering for HA dette året har vært å bygge opp en solid base av lesere på nettavisa. Vi har lagt ut mye mer stoff i 2015 enn de foregående årene, for å vise leserne hva vi har, hva vi gjør og kan tilby. Trafikken har definitivt økt. Ikke minst har vi hatt 750.000 videovisninger på nett. I løpet av første halvår 2016 er dermed tida inne for å innføre en betalingsløsning.

En tredje bevisst satsing i 2015 har vært HATV. Vi har hatt flere direktesendinger fra folkemøter/debatter, både de vi har arrangert selv, og andre. Mer om dette under punktet Samfunnsansvar. 

Men ikke minst har TV-satsingen vært synlig for leserne/seerne av sporten. Vi har sendt en rekke direkteoverførte fotball- og ishockeykamper med programleder og ekspertkommentatorer i studio i pausen ogetter. I tillegg lager vi et ukentlig fotballmagasin, Corner, samt tilsvarende sending, Rinkside, i forbindelse med Storhamar Hockeys ishockeykamper og spesielt sluttspillet i 2015. 

 Hockefeberen herjer på Hamar.

Foto: Trond Lillebo

Legg til i min rapport

HATV sendte tre timer direkte fra valgnatta 2015.

Samfunnsansvar

Hamar Arbeiderblad skal være det ledende debattforumet på Hedmarken. Vi skal være ledende nyhetsleverandør i Innlandet og sette dagsorden for aktuelle saker i vårt dekningsområde, både innenfor kultur, sport og nyheter generelt.

I forbindelse med Kommunevalget 2015 bestemte vi oss for at HA selv skulle sette dagsorden for hvilke lokale saker som var viktig for våre lesere, i stedet for å "løpe etter" stortingspolitikere på valgkampbesøk på Hedmarken. Det synes vi at vi lykkes godt med.

Valgdekningen kulminerte i et stort løft for redaksjonen; med en tre timer lang direktesending på HATV fra Hamar rådhus valgnatta. Fra kl 21 til godt over midnatt hadde vi løpende oppdateringer av valgresultater i skolekretsene i fire kommuner, samt intervjuer med politikere, kommende og avtroppende ordførere og videoinnslag.

Det var moro å høre at flere skrudde av NRKs dekning og så på HATV - siden ingen andre kunne gi informasjon om hvordan valget gikk så lokalt som ned på ditt nærmeste stemmelokale. Da tar avisa den rollen ingen andre kan fylle. 

Saken som vant prisen for Årets sak internt i HA var "kulturhussaken", der vi gjennom en rekke saker viste hvordan programkomiteen for det ferske kulturhuset sa nei til populære artister som Ingrid Bjørnov og Øystein Sunde. HAs dekning av saken gjorde at kommunen og kulturhusets ledelse endret sin strategi og policy og har gjort dem mer lydhøre overfor publikums ønsker. 

Andre sentrale saker der HA har tatt et viktig samfunnsansvar: 

Næra-saken, som fikk en ende i 2015. 48 byggverk måtte rives i strandsona i Ringsaker, etter tre år med graving og reportasjer fra HAs side. 

* Stupetårnet på Hamar har vært en vedvarende sak i Hamar Arbeiderblad over lengre tid. Sommeren 2015 åpnet det endelig, og HATV var selvfølgelig til stede med direktesending!

Fotballforeldre krangler med dommeren

* Sorenskriverens hus ble påtent. En sak vi har fulgt svært lenge, og som i disse dager er i retten

 

Legg til i min rapport

Utvikling

I oktober 2015 opprettet vi en egen blogg-plattform; HA-bloggen.

Nå, i starten av april, har vi 21 blogger under vår paraply, som bidrar med innhold, temaer, vinklinger og innspill som journalistene og redaksjonen i avisa ikke selv kan produsere. Bloggen er ikke minst et tiltak for å nå ut til lesergrupper vi ellers ikke treffer, spesielt dem under 40 år. Et enkelt innlegg kan ha fra rundt 200 opp til over 4000 sidevisninger, og så langt har bloggen totalt hatt over 820.000 sidevisninger. Jesperpus har vært HA-bloggens store kjendis!

Vi kommer til å lansere en betalingsløsning for nettavisa i 2016, og jobber per nå med å finne den varianten som passer best for Hamar Arbeiderblad og våre lesere. 

Vi har i løpet av 2015 intensivert jobbingen med å være synlige i sosiale medier. Ikke minst har vi økt bevisstheten på å hele tiden være i dialog med leserne for å involvere dem i saker vi lager, og å høre hva de mener om det vi gjør. 

Legg til i min rapport

Etikk

Redaksjonsledelsen jobber stadig med å bevisstgjøre journalistene på Vær varsom-plakaten og annet etisk regelverk.

Særlig har vi gjennom 2015 hatt fokus på punktet samtidig imøtegåelse, som har vært tema på flere ukentlige kaffemøter i redaksjonen, der vi har diskutert eksempler på PFU-fellelser.

HAs siste sak i PFU ble meldt inn til på høsten i 2015 etter en sak vi hadde på trykk i august. Den ble behandlet i PFU vinteren 2016 og endte med fellelse.

Legg til i min rapport