Levende bilder

Trønder-Avisa produserte 22 aktualitetsmagasiner, kalt #trønderball, i løpet av 2015. Programmene ble produsert i samarbeid med Trønder-tv, et produksjonsselskap som Trønder-Avisa eier blant annet sammen med Trøndersk Multimedia (TMM). Programmet hadde totalt vel 70.000 seere som web-tv på nettutgaven til Trønder-Avisa, som, betyr knapt 3,200 pr. program. I tillegg ble programmet vist som en del av Trønder-tv sitt vindu på den lokale Altibox og tall viser at i løpet av uka hadde man mellom 5.000 og 7.000 seere. Det betyr at programmet hver uke hadde mellom 8.000 og 10.000 seere. Tilbakemeldingen fra unge lesere (evaluering via skoleklasse på Steinkjer videregående skole) var at innholdet var bra og det henvendte seg også til et yngre, fotballinteressert publikum.

Vi produserte i tillegg seks TV-program i forbindelse med valget, som vi kalte #trøndervalg. Vi presenterte aktuelle problemstillinger fra ulike kommuner, inviterte gjester til intervju og debatt i studio og selve valgnatta gikk vi live da resultatene fra Nord-Trøndelag begynte å komme inn. Vi sendte direkteintervju fra valgvakene.

Programmene har vært en viktig læring for medarbeidere i Trønder-Avisa både foran og bak kamera. Det har vært viktig for markedsavdelingen for å ha et gode videoprodukt å selge på. Det har gitt mediehuset troverdighet, spesielt med tanke på fotballproduktet vårt. Sist men ikke minst har det vært veldig viktig for mediehuset å være sentral i Levanger FK sin første klubb i Obos-ligaen (1.divisjon).

Programmene har også vist at det er kostnadskrevende å produsere lokal-tv. Skal man få god nok kvalitet, særlig fordi det også skal vises på Altibox, er det avgjørende at man har strenge krav til teknologi og journalistisk kvalitet.

Første sending av fotballmagasinet #trønderball.
Legg til i min rapport