Aftenposten

Europa – og Norge – endres dramatisk i disse tider. Migrantkrisen og IS-terror påvirker nasjonal politikk og endrer den politiske maktbalansen i mange land. Derfor har flyktninge-krisen, med alle dens konsekvenser, politiske implikasjoner og personlige drama, vært Aftenpostens viktigste redaksjonelle fokus i 2015. Med bidrag fra alle avdelinger har vi bare siste halvår 2015 publisert rundt 1000 artikler om flyktningedramaet. Med terroristangrepet i Paris, i Tyrkia, ved strendene i Tunisia og i København er det et tragisk faktum at IS-terror rammer geografier som er godt kjent av nordmenn i alminnelighet og norske reisende i særdeleshet. Terrorisme kommer oss nær. Som en følge av det blir internasjonal og nasjonal politick bundet sammen på nye måter. Aftenposten bruker mye tid og ressurser på å prøve å forklare og analysere situasjonen for våre lesere.

Fakta
Samlet opplag - Les mer 211769
Ikon
Utgiversted Oslo
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Espen Egil Hansen
Kommer ut Daglig
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
524000
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
284000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
355000
Antall sider produsert 16224
Redaksjonelle årsverk 215
Fordeling stoff/annonser
Antall lederartikler 360
Klagesaker til PFU 29
Fellelser i PFU 2
Egne interne retningslinjer Ja

Legg til i min rapport

Journalistfaglig utvikling

Aftenpostens kvalitetetsjournalistikk formidles på stadig nye måter gjennom om en kontinuerlig voksende digital verktøykasse. Det gjør at våre lesere møtes vår journalistikk på nye måter. For eksempel lanserte vi TV-programmet "2 mot 1", vi har introdusert en hel rekke podcasts og vi har erfart hvordan strukturerte artikler gjør at leserne leser oss oftere og lengre. I 2015 endret vi også våre digitale distribusjonsmetoder og fokuserte på resirkulasjon ved å bruke verktøyet Engage utviklet gjennom SMP, Schibsted Media Platform. Med dette verktøyet kan reporterne selv se og måle hvordan lesingen av saken deres øker når de gjør endringer i saken. 

 Journalistikken vår, som nå tar utgangspunkt i de styrevedtatte posisjonene “Smart og engasjert” og «Oslove», har blitt svært godt mottatt i markedet. Ved årets slutt hadde vi 5 % flere digitale lesere enn året før. Vi har samtidig introdusert en striktere metermodell, kombinert med et økende antall artikler (samt alle artikler fra A-magasinet) bak en betalingsmur. Dette konverterer 100 nye digitale abonnenter hver dag, og Aftenposten fikk 13.000 nye, digitale abonnenter i 2015. Disse abonnentene er yngre enn våre papirabonnenter og fra hele Norge. 

 Europe – og Norge – endres dramatisk i disse tider. Migrantkrisen og IS-terror påvirker nasjonal politikk og endrer den politiske maktbalansen i mange land. Derfor har flyktninge-krisen, med alle dens konsekvenser, politiske implikasjoner og personlige drama, vært Aftenpostens viktigste redaksjonelle fokus i 2015. Med bidrag fra alle avdelinger har vi bare siste halvår 2015 publisert rundt 1000 artikler om flyktningedramaet.

 Med terroristangrepet i Paris, i Tyrkia, ved strendene i Tunisia og i København er det et tragisk faktum at IS-terror rammer geografier som er godt kjent av nordmenn i alminnelighet og norske reisende i særdeleshet. Terrorisme kommer oss nær. Som en følge av det blir internasjonal og nasjonal politick bundet sammen på nye måter. Aftenposten bruker mye tid og ressurser på å prøve å forklare og analysere situasjonen for våre lesere.  

 2015 var også året da Aftenposten giret opp vår klimajournalistikk. Vi ville formidle nyheter, forklare klimaendringer, diskutere politikk og lansere mulige løsninger for å skape en nasjonal debatt før FNs klimakonferanse i Paris på tampen av året. Det er bakgrunnen for at vi lanserte «Kloden vår” . 

 A-magasinet ble i 2015 et nasjonalt magasin og når nå 420.000 abonnenter og 970.000 lesere. Magasinet arrangerte også eventet A-magasinet Live for å feire sitt 10-års jubileum. Dette eventet var en viktig del av arbeidet til Aftenpostens nye event-avdeling – lansert med suksess i fjor. 

 I 2015 var Aftenposten også stolte mottakere av prisen for verdens beste app for tablets da Aftenposten+ fikk utmerkelsen på World Digital Media Awards i Hamburg. Vår TV-serie “Sweatshop” vant “Gullruten” for beste realityserie. Det var første gang prisen gikk til et TV-program som ikke var laget for tradisjonell TV. 

 

 

 

 

Legg til i min rapport