Fædrelandsvennen

2015 ble det året Fædrelandsvennen flyttet hjem til byen, etter 42 år i egne lokaler utenfor sentrum. At avisen igjen preger bybildet i Kristiansand har vært viktig både for leserne, journalistene og selgerne våre. Fædrelandsvennen er en liberal og uavhengig avis som bygger på de liberale humanistiske og demokratiske idealer med vern av ytringsfrihet og den enkeltes frihet. Avisen har som hovedstrategi å være vekstorientert og innovativ. 2015 ble et godt år for avisen, både økonomisk og redaksjonelt. Vårt redaksjonelle fokus er først og fremst regionalt, men dette året har vi også bidratt til større åpenhet i hele landet gjennom vår åpenhetsportal innsyn.no som har vunnet en rekke mediepriser det siste året.

Fakta
Samlet opplag - Les mer 32739
Ikon
Utgiversted Kristiansand
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Eivind Ljøstad
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
73000
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
42000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
60000
Fordeling lesere
Klagesaker til PFU 4
Fellelser i PFU 0

Sterk trafikkvekst

Høsten 2014 tok Fædrelandsvennen store kostnadskutt. Vi ble betydelig færre. Samtidig tok vi grep for å tilpasse oss den nye medievirkeligheten og konkurransesituasjonen. Vi stilte inn siktet på nytt og vi omorganiserte. Resultatet er at FVN.no leverte det som kanskje er den sterkeste trafikkveksten i 2015 i hele Norge.

Vi kan vise til de beste resultatene i Schibsted Norge på utvikling i annonse- og abonnementsinntekter. Til tross for at Fædrelandsvennen har blitt mindre i antall ansatte, har vi altså de beste resultatene på de viktigste topplinjeparameterne. Det er vi stolte av. 

Mer dybdejournalistikk og avsløringer har vært et uttalt mål for oss i 2015. Et godt eksempel på dette er saken om tre kvinner som fortalte om sitt brudd med menigheten Samfundet, om sorgen de påførte foreldrene, om vennskapet som forsvant, og om frihet, uro og glede. 

Samfundet har lenge vært en lukket institusjon men med godt og grundig journalistisk arbeid klarte Bjørn Markussen å åpne dørene.

For Fædrelandsvennen er det også viktig å skape engasjement. Kåringen av Årets Sørlandsbedrift har flere år på rad oppnådd nettopp dette. Nesten mer gledelig var det at eksperimentet med podcast fra Sporten til de grader traff.Fotballradioen har flere ganger vært inne på topplisten av podcasts i Norge hos iTunes. I desember arrangerte vi Fotballradioen live. Tom Nordlie og Bernt Hulsker var gjester i programmet som ble spilt inn foran over 300 personer på utestedet Kick i Kristiansand.

Men kanskje det vi husker aller best fra 2015, var da hele redaksjonen kom sammen om et felles prosjekt: Valgdekningen ble kronet med en fire timer lang livesending på valgkvelden, hvor om lag 15 personer var involvert i produksjonen. Vi ga også ut eget bilag, som gikk i trykken da valgresultatene var klare.

Dekningen av «Slaget om Sørlandet» - kvalifiseringskampene til Tippeligaen mellom Start og Jerv - er i samme kategori. Store deler av redaksjonen samlet seg om å levere på denne ene, store hendelsen. Resultatet ble et bevis på hvilken kraft redaksjonen i Fædrelandsvennen har. Vi ga ut ekstrabilag på papir, men det som både beskriver leveransen og bruk av nettets muligheter best, er bildet til høyre. Det viser nye saker med nye vinklinger gjennom kvelden hvor den siste kampen ble spilt.

Når vi gjør opp status for 2015, er det liten tvil om at det omfattende omstillingsarbeidet som startet mot slutten av 2014 har gitt resultater. På de viktigste inntektsparameterne våre – abonnement og annonser – er vi best i Schibsted. Men det som best illustrerer hvilken jobb som er blitt lagt ned i Fædrelandsvennen gjennom året, er den digitale trafikkutviklingen. 24 prosent vekst totalt, 66 prosent vekst på mobil og 10 prosent vekst på desktop og tablet er en trafikkvekst som så vidt oss bekjent ingen andre nettaviser i Norge kan måle seg mot.

Da vi startet 2015 hadde vi en ny strategi som skulle realiseres, nye produkter som skulle lanseres og en ny organisasjon som skulle settes. På noen måneder hadde vi blitt 30 prosent færre ansatte. Når vi avsluttet året hadde vi levert best på trafikkutvikling i Norge og best på inntektsutvikling i Schibsted. Lesere, annonsører og abonnenter har respondert på endringene vi gjorde.

Legg til i min rapport